OTİZMLİ ÖĞRENCİLERİMİZ İÇİN DİGİTAL EYDE PROGRAMINI UYGULADIK.
EYDE, UDA (Uygulamalı Davranış Analizi) ilkelerine dayalı çeşitli öğretim tekniklerinin sistematik kullanımıyla otistik özellikler gösteren çocuklara çeşitli beceriler kazandırmak amacıyla Lovaas tarafından geliştirilmiş, bilimsel dayanaklı bir uygulamadır.
EYDE uygulamaları başta ABD olmak üzere pek çok ülkede uzun yıllardır yürütülmekte olup, bu uygulamaların otizm tanılı çocuklar üzerinde yarattığı etkilere ilişkin çok sayıda deneysel araştırma bulgusu mevcuttur. Öte yandan, Türkiye’de bu tür uygulamaların alanyazında önerildiği biçimde sistematik olarak yürütülmesi çalışmaları ancak son yıllarda başlamıştır.
Öğretimde kullanılan en temel davranışsal süreçler; sistematik pekiştirme (olumlu pekiştirme, ayrımlı pekiştirme, pekiştirmeyi silikleştirme vb.), uyaran kontrolü (öncül düzenleme, ipucu sunma ve silikleştirme vb.), güdüsel işlemler (pekiştirmenin etkililiğini artırmak amacıyla çocuğun ilgilerinden, tercihlerinden vb. yararlanma) ve genellemedir (Hayward, Gale ve Eikeseth, 2009
Erken yoğun davranışsal eğitim programları otizmli çocuklar için hayati önem taşıyor. Çünkü eyde programlarına en az 2 yıl süreyle devam eden otizmli çocukların yaklaşık yarısı ileriki yıllarda normal eğitim ortamlarına devam edebilmekte ve toplumsal yaşama katılabilmektedir.
Otizm Vakfında uygulanan EYDE programının kapsamı
1- Eşleme Becerileri
2- Ayırma(Sınıflama) Becerileri
3- Taklit Becerileri
4- Alıcı Dil Becerileri
5- İletişim Öncesi Beceriler
6- Oyun Becerileri
7- İfade Edici Dil Becerileri
8- El Becerileri
9- Tuvalet Becerileri
10- Temel Özbakım Becerileri
EYDE programlarının hedef kitlesi 3-7 yaş arası otizmli çocuklardır. Eğitime olabildiğince erken başlamak çocuğun gelişimi için önem taşımaktadır.
EYDE programlarının yoğunluğu; programın kalitesi ve etkililiği açısından çok önemlidir. Haftada 20-40 saat arası eğitim hedeflenir. Bu nedenle Vakıfta 3 program alternatifi sunmaktayız.
1.Alternatif: haftada 5 gün, tam gün eğitim
2.Alternatif: haftada 5 gün yarım gün eğitim
3.Alternatif: haftada 3 gün tam gün eğitim